Pumptrackbaan in Emmeloord

Pumptrack.jpgmaandag 04 juli 2022 15:44

Goed luisteren waar onze jeugd momenteel naar op zoek is. Zo omschrijft Anjo Simonse, raadslid namen de ChristenUnie-SGP, zijn voorstel wat hij maandag 4 juli indient tijdens de raadsvergadering. De jeugd wil graag naar buiten en op een laagdrempelige en eenvoudige manier in beweging zijn.
Een pumptrackbaan is daar een hele concrete invulling van. Honderden jongeren ondertekenden de afgelopen maanden motie voor de komst van een pumptrackbaan.

Een pumptrack is een aaneengesloten circuit van bulten en kombochten die elkaar ritmisch opvolgen. Het succes van pumptracks is te danken aan de combinatie van gebruiksvriendelijkheid, diversiteit en het plezier dat gebruikers op de track beleven. Een pumptrack is geschikt voor alle leeftijden, niveaus en voor alles op wielen zoals (loop)fietsen, skates, steps, rolschaatsen, skateboards en rolstoelen.

Het is jammer om te constateren dat in het huidige coalitieakkoord, geen enkel concreet voorstel staat om die onze jeugd helpt in het ‘de beweging naar buiten toe’. Ik hoef denk ik geen pleidooi te houden dat de afnemende vitaliteit van onze jeugd een grote zorg is. En zo’n pumptrackbaan zorgt er juist ook voor dat jeugd buiten is, elkaar opzoekt en met elkaar optrekt. Iedereen begrijpt dat!

Na het grote succes van de realisatie van de skatebaan in 2018, willen we opnieuw de jeugd een praktische en laagdrempelige mogelijkheden geven zich buiten te vermaken. Ik twijfel er niet aan, dat de raad het benodigde budget van 100.000 euro komende maandag beschikbaar zal stellen, besluit Anjo Simonse zijn pleidooi voor de realisatie van de pumptrackbaan. In 2023 moet de baan er liggen en kan de jeugd ‘los gaan’. Zo zorgen we praktisch voor meer plezier en vertier in de Noordoostpolder!