Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid

Concrete voorstellen

• Uitgangspunt voor het inrichten van de verkeersinfrastructuur is het Duurzaam Veilig principe:

wegen zo inrichten dat voor weggebruikers de maximumsnelheid al duidelijk blijkt uit de

weginrichting en zij hun snelheid hieraan aanpassen;

• Het verkeer moet met name voor voetgangers en fietsers veiliger worden. Wij zetten in op

minimaal 50 procent minder verkeersslachtoffers in 2030 ten opzichte van 2022;

• De maximumsnelheid binnen de bebouwde kom wordt 30 kilometer. Alleen op wegen met

openbaar vervoer en ringwegen geldt 50 kilometer per uur. Er komen bovendien meer

woonerven waar niet harder dan 15 kilometer per uur wordt gereden. Waar het op korte

44

Hart voor elkaartermijn niet mogelijk is om de weginrichting aan te passen aan de lagere maximumsnelheid

kiezen we voor tijdelijke snelheidsbeperkende maatregelen;

• De maximumsnelheid op de erftoegangswegen gaat grotendeels naar 60 km per uur;

• Landbouw- en vrachtverkeer binnen en buiten de bebouwde kom wordt zoveel mogelijk

gescheiden van fietsverkeer door het aanleggen van vrijliggende fietspaden. Ook wordt het

landbouw- en vrachtverkeer gestimuleerd van daarvoor bestemde wegen gebruik te maken. Op

andere wegen wordt het landbouw- en vrachtverkeer ontmoedigd;

• ChristenUnie-SGP vindt goed beheer en onderhoud belangrijk. Het wegwerken van de

onderhoudsachterstand van wegen, bruggen en viaducten heeft prioriteit. De

verkeersveiligheid mag niet in het geding komen door bezuinigingen;

• De gemeente werkt actief mee aan een betere en veiligere bereikbaarheid van onze gemeente

vanuit en naar de regio (o.a. A6);

• De ChristenUnie-SGP staat positief tegenover de plannen met betrekking tot de realisatie van

de nieuwe ontsluitingsweg voor Urk;

• De N50 is een belangrijke verkeersader voor vele inwoners van Noordoostpolder die werken of

studeren in regio Zwolle. De weg is gevaarlijk qua inrichting. Keer op keer gebeuren er

ongevallen. ChristenUnie-SGP wil een verbreding van de N50 van Ramspol tot Hattemerbroek.

We blijven continue op de deur kloppen bij het Rijk voor financiering van deze belangrijke

verbreding. We spreken ook de provincie Overijssel en Flevoland aan op hun

verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid;

• Op basis van registratie van de ongevallen brengt de gemeente tenminste elke vier jaar de

zogenaamde ‘gevaarlijke plekken’ in beeld en richten we een meldpunt gevaarlijke

verkeerssituaties voor inwoners in;

• We weren grotere vrachtwagens uit het centrum;

• De gemeente zorgt voor veilige loop- en fietsroutes naar de scholen en richt de omgeving van

scholen veilig in door het creëren van schoolstraten: Door straten bij scholen tijdens haal- en

brengmomenten af te sluiten;

• De gemeente werkt actief mee aan het realiseren van verkeerslessen op basisscholen en bij

instellingen en stimuleert dat scholen zich aansluiten bij het verkeersveiligheidslabel.