Toegankelijkheid gemeente
Voor veel mensen wordt de samenleving complexer. Ouderen en laaggeletterden vinden het vaak ingewikkeld om op tijd de juiste informatie te vinden of om bij de overheid aan te kloppen voor hulp.
De ChristenUnie-SGP wil dat de gemeente Noordoostpolder haar communicatie zo toegankelijk mogelijk houdt.
Concrete voorstellen
- De ChristenUnie-SGP wil dat berichten over aanvragen en besluiten, zoals vergunningen, (bestemmings)plannen en lokale regelgeving niet alleen digitaal zijn in te zien maar ook in De Noordoostpolder blijven verschijnen.
- Het gemeentelijke contact vindt bij voorkeur persoonlijk, via videobellen of telefonisch plaats. Iedere brief uit ons gemeentehuis is persoonlijk gericht en bevat een rechtstreeks telefoonnummer. We willen de communicatie vanuit onze gemeente optimaliseren en verder personaliseren.
- In Noordoostpolder kunnen inwoners, naast de digitale weg, altijd bij een fysiek loket met hun vragen bij de gemeente terecht, zonder dat ze naar de digitale weg worden doorverwezen.
- De gemeente gebruikt bij schriftelijke communicatie met inwoners eenvoudig Nederlands (taalniveau B1). Als ChristenUnie-SGP geven we met ons ‘verkiezingsprogramma in eenvoudige taal’ hier een voorbeeld in.