Openbaar vervoer
Concrete voorstellen
• De gemeente moet blijven lobbyen bij het Rijk voor de zo snel mogelijke aanleg van de Lelylijn!
We willen de nieuwe spoorverbinding tussen het Noorden en de Randstad prominent op de
landelijke politieke agenda blijft staan. Het uiteindelijke doel is de aanleg van de spoorlijn die
Lelystad en respectievelijk Groningen met elkaar verbindt via in elk geval een station in
Emmeloord;
• Combinaties met doelgroepenvervoer. De provincie is verantwoordelijk voor het openbaar
vervoer, de gemeente voor andere vormen van publiek vervoer, zoals het leerlingenvervoer.
Door dit vervoersaanbod te combineren op plekken en tijden waar de vraag naar OV te laag is,
42
Hart voor elkaaris veel efficiencywinst te bereiken.
De gemeente zet samen met de provincie in op slimme combinaties van doelgroepenvervoer
(regiotaxi’s, scholierenvervoer, wmo-vervoer) en openbaar vervoer op plekken en tijden waar
reguliere buslijnen onvoldoende rendabel zijn. Zo blijven ook kleine kernen en stadsranden ook
zonder auto goed bereikbaar;
• Vraagafhankelijk vervoer is alleen een alternatief voor OV als sprake is van korte aanmeldtijden
(maximaal 1 uur) en een aantrekkelijke prijs. Al dit mobiliteitsaanbod moet zero-emissie zijn;
• Nieuwe bewoners krijgen informatie over de OV-bereikbaarheid van hun woonwijk;
• De gemeente spant zich in om de kleine kernen goed bereikbaar te houden voor het OV.